Rahan ja laskujen käsittelijöistä on tullut henkilökohtaisia neuvonantajia

Säästöpankki Optian Tornion ja Rovaniemen konttorit 10 v.

Säästöpankki Optian Tornion konttori avattiin kymmenen vuotta sitten 1.10.2007. Rovaniemellä Optialle tulee 10 vuotta täyteen ensi vuoden tammikuussa. Avautuessaan Pohjois-Suomen uuden aallon konttorit ennakoivat osuvasti pankkimaailman tulevia muutoksia. Konttorien työntekijät ovat nykyään ensisijaisesti asiakkaiden taloudellisia neuvonantajia.

Tornion ja Rovaniemen konttorit avattiin Säästöpankki Optian alueellisen laajentumisen kolmannessa aallossa. Yläsavolaiset / iisalmelaiset juuret omaava Optia oli jo aiemmin perustanut konttorit Kuopioon, Jyväskylään, Ouluun, Kajaaniin ja Joensuuhun.
– Pankkiryhmän pilkkomisen jälkeen 1990-luvulla Säästöpankki katosi Pohjois-Suomesta useiksi vuosiksi kokonaan, kunnes Optia perusti konttorit 2000-luvun loppupuolella Tornioon ja Rovaniemelle sekä pian niiden jälkeen myös Kuusamoon. Kyseessä oli pankkimaailman tulevaa kehitystä oivallisesti ennakoinut, edistyksellinen innovaatio: konttoreissa ei ollut kassapalveluja, eikä niistä saanut alun alkaenkaan käteistä rahaa, Säästöpankki Optian toimitusjohtaja Kalevi Hilli kuvailee.
Alkuvaiheessa asiakkaat kummastelivat rahatonta pankkikonttoria, mutta alkuhämmennys meni nopeasti ohitse.
– Sekä Tornion että Rovaniemen konttorimme ovat saavuttaneet vakaan aseman ja kasvaneet erittäin myönteisesti.

Sijoittajien määrä kasvussa

Pankkitoiminta on Kalevi Hillin mukaan muuttunut kuluneiden 10 vuoden aikana merkittävästi.
– Globalisaatio ja digitalisaatio ovat ohjanneet kehitystä. Kukaan ei 2000-luvun puolivälissä osannut arvata, miten radikaali muutos tulee olemaan.

Konkreettisia esimerkkejä löytyy useita: käteinen raha nostetaan nykypäivänä automaateista tai kauppojen kassoilta, laskut maksetaan sähköisesti tai suoraveloituspalveluja hyödyntäen ja korttimaksamiseen on tullut lisää ominaisuuksia.
– Pankkien nollakorkotason vuoksi yhä useammat asiakkaat tekevät varainhoito- ja säästösopimuksia, sijoittavat rahastoihin ja ryhtyvät vakuutussäästäjiksi. Sijoittaminen ei ole enää vain rikkaiden etuoikeus.

Ikävä ilmiö sen sijaan ovat markkinoille tulleet pikavippiyritykset, jotka tarjoavat kuluttajille helppoa rahaa ilman vakuuksia tai kyselyjä takaisinmaksuohjelmasta.
– Meidän viestimme on, että lainarahaa kannattaa aina kysyä ensisijaisesti pankista. Rahan hinta on varmasti edullisempi, ja vastuullinen pankki kantaa huolta myös asiakkaan takaisinmaksukyvystä, Kalevi Hilli korostaa.

Henkilökohtaista neuvonantoa

Optian toimitusjohtajan mukaan asiakkaan oman talouden riskien hallinta on korostunut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi.
– Ennen olimme rahan jakajia ja laskujen käsittelijöitä, kun nyt meillä sen sijaan on tärkeä rooli asiakkaidemme henkilökohtaisen talouden neuvonantajina. Esimerkiksi Oman Talouden Tuokio -palvelumme kasvattaa koko ajan suosiotaan, koska siinä tarkastellaan asiakkaan raha-asioita, tarpeita, säästämistä ja sijoittamista kokonaisvaltaisesti, säännöllisesti ja pitkäjänteisesti. Tämän palvelun merkitys tulee edelleen kasvamaan.

Palvelujen saatavuus paranee entisestään

Kalevi Hilli toteaa, että pankkimaailmassa osattiin aiemmin ennakoida alan tulevaa kehitystä pitkällä aikajänteellä, mutta nyt ennustaminen jopa parin vuoden päähän on haastavaa.
– Uskallan kuitenkin sanoa, että Optia panostaa oikeisiin asioihin korostaessaan henkilökohtaisia asiakaskohtaamisia. Ne voivat tapahtua kasvokkain olohuonemaisessa konttorissa tai kotikäyntinä, puhelimitse tai yhä useammin verkossa, chatissa, Skypessä tai mobiilissa. Kanavasta riippumatta Säästöpankkikokemuksessa tärkeintä on, että aina löytyy ihminen, jonka kanssa asioista puhutaan ja neuvotellaan.
Pankkipalvelujenkin osalta asiakkaiden arvostus suomalaista ja paikallista toimijaa kohtaan kasvaa, vaikka samalla palvelut tulevat yhä riippumattomammiksi sekä asiakkaan että palvelun fyysisestä sijainnista. Palvelun saavutettavuus ei ole kiinni myöskään kellonajasta tai viikonpäivästä.
– Palveluajat pidentyvät ja palvelujen saatavuus paranee sitä mukaa, kun teknologia kehittyy, Kalevi Hilli ennakoi.

Lisätietoa:
Asiakastyytyväisyystutkimuksemme 2017 mukaan asiakkaillemme merkitsee eniten edelleen henkilökohtainen palvelu
Tutustu lisää Säästöpankin Oman Talouden Tuokioon.

Varaa aika tyytyväisten asiakkaiden pankkiin

 

Kirjoittanut | 2017-10-01T13:41:05+00:00 1.10.2017|Koti, Säästäminen, Talouden hallinta, Vastuullisuus, Yleinen, Yrittäjyys|0 Kommenttia

Jätä kommentti